
EUPeace Çukurova Üniversitesi ‘Yaşayan Laboratuvar’ kapsamında, 17–19 Ekim 2025 tarihlerinde Çukurova Kalkınma Ajansı ev sahipliğinde düzenlenen Peace4All Hackathon, Çukurova Üniversitesi öğrencilerini barış, adalet, kapsayıcılık ve sürdürülebilirlik ekseninde kentsel ve toplumsal sorunlara yenilikçi çözümler geliştirmeye teşvik etti.
Üç gün süren kamp formatındaki etkinlik, öğrencilere ekipler hâlinde yoğun çalışma yapabilecekleri yaratıcı bir ortam sundu. Katılımcılar, barış ve dayanışma odaklı fikirler üretirken farklı disiplinlerden akranlarıyla işbirliği yapma ve proje geliştirme süreçlerini deneyimleme fırsatı buldu.
Etkinlik, sivil toplum, özel sektör ve akademiden dört uzmanın gerçekleştirdiği “İlham Konuşmaları” ile başladı. Konuşmalarda, değerler, sürdürülebilirlik, dijital güvenlik ve su kıtlığı gibi bölgenin temel sorun alanlarına odaklanılarak öğrencilerin çözüm geliştirme süreçlerine yön verecek perspektifler paylaşıldı.
Çukurova Üniversitesi’nden lisans, yüksek lisans ve doktora seviyelerinden öğrencilerin katıldığı hackathon kapsamında öğrenciler 8 takıma ayrılarak seçtikleri bir tema doğrultusunda proje geliştirdi. Takımlar; sosyal girişimcilik, sürdürülebilir kalkınma, iletişim, enerji yönetimi, toplumsal cinsiyet eşitliği ve dijital dönüşüm gibi farklı alanlarda uzmanlığa sahip mentorlar tarafından desteklendi. Adana’daki sivil toplum, kamu, sanayi ve teknoloji ekosisteminden gelen 41 mentör, projelerin hem yerel gereksinimlere hem de uygulanabilirlik hedeflerine uygun şekilde olgunlaştırılmasına katkı sağladı.
Son gün ise takımlar projelerini, bölgesel kalkınma ajansları, üniversite ve girişimcilik ekosistemini temsilen yer alan 7 kişilik uzman jüriye sundu. Değerlendirmelerde projelerin sosyal etki potansiyeli, yenilikçilik düzeyi ve sürdürülebilir uygulanabilirlikleri önceliklendirildi.
Peace4All Hackathon, gençlerin çözümleriyle kente ve bölgeye değer katmayı amaçlayan, etkileşim ve üretim odaklı bir ortak çalışma deneyimi sunarak başarıyla tamamlandı.
Birincilik, ‘Sürdürülebilir Topraksız Tarım Sahası’ projesi ile Agrito’nun
Jüri değerlendirmesi sonucunda ‘Sürdürülebilir Topraksız Tarım Sahası’ başlıklı proje ile Agrito takımı 1’inci oldu. Agrito takımı, projesinde bütünüyle sürdürülebilir çözümler geliştirerek Çukurova’daki topraksız tarımı yeniden tasarladı. Kapsayıcılık, adalet ve empati değerlerini öğretmek için gerçek yaşam senaryolarını oyunlaştıran, etkileşimli bir öğrenme uygulaması olan ‘4Topia’ projesi 2’nci olurken, ‘Savaş İçin Silah Üretiliyorsa Barış İçin İçerik Üretilmeli’ projesiyle PeaceX takımı 3’üncülüğü elde etti. PeaceX, dünyanın iletişim kurma biçimini bir uygulama aracılığıyla yeniden tanımladı. Dereceye giren takımlara sponsor kurumlar tarafından çeşitli teşvikler sağlandı.
![]() |
![]() |
![]() |
|
Yarışmacı tüm 8 proje takım üyeleri ve proje alanları ise şu şekilde görülebilir:
|
|
Takım İsmi |
Takım Üyeleri |
Odak Konusu |
|
1 |
Agrito* *1. |
Ali Rıza Karamehmetoğlu, Berke Toprak, Feride Baran,·Gülbeyaz Peko, Petek Uruçlu |
Sürdürülebilir Topraksız Tarım Projelerinde, Çukurova’da topraksız tarımı tamamen sürdürülebilir çözümler geliştirerek yeniden tasarladılar. |
|
2 |
4topia* *2. |
Arafat İbrahim, Hind Abubakr Ali Nurul, Aziza Taqiyya Haqqi, Rahmatullah Aweazidanov |
Çocuklara kapsayıcılık, adalet ve empati değerlerini öğretmek için gerçek yaşam senaryolarını oyunlaştıran etkileşimli bir öğrenme uygulaması geliştirdiler. |
|
3 |
PeaceX* *3. |
Ayşe Kirik, Gülay Memiş, Maynul İslam, Muniib Abubaker, Alfaky Mohamed Shuaib, Yahya Khursheed Ansari |
PEACE X, iletişim biçimlerini yeniden tanımlayan yenilikçi bir iletişim uygulaması geliştirdi. |
|
4 |
Ecotextile |
Ali Ayhan, Doğa Kadıoğlu, Duru Kadıoğlu, Muhammed Ali Kırtay, Yaren Keleş |
Çevre dostu tekstil ürünleri üretmeyi ve moda sektöründe döngüsel ekonomiyi teşvik etmeyi hedeflediler. |
|
5 |
Solwater |
Bu projeyle amaç yalnızca üretim yapmak değil; kadınlara umut, köylere güç ve doğaya nefes kazandırmaktır. |
|
|
6 |
For Us |
Ömer Faruk Akdaş, Sinem Ozan |
Sosyal kapsayıcılık ve işbirliğini teşvik eden toplum temelli bir çözüm geliştirdiler. |
|
7 |
Star Cycle |
Aslınur Bulut, Gizem Taşkıran Meral Korkmaz, Nisa Oktay, Şanseli Özorhan |
StarCycle’ın projesi ‘BottleBack’, Çukurova Üniversitesi öğrencileri için suya erişimi kolaylaştıran ve geri dönüşüm farkındalığını artıran çevre dostu bir otomat tasarlamaktadır. |
|
8 |
Başka Bir Dünya Mümkün |
Can Doğu Tansuğ, Deniz Yüksel, Halit Güney Akın, Mert Akyıldız, Meryem Mazman Kartal, Nihan Gökçe |
Sosyal yardımlara alternatif olarak istihdam yaratarak çevresel adalet ve adil kalkınma için bütüncül yaklaşımlar tasarladılar. |
Hackathonun hayata geçirilmesinde hem finansal hem de teknik destek sağlayan ve aynı zamanda bölgenin sürdürülebilir, dijital ve sosyal dönüşüm alanlarındaki öncü aktörlerini temsil eden kamu kurum ve kuruluşları, STKlar ve özel sektör kuruluşları, Üniversiteyle işbirliğinin gelişmesinde ve EUPeace’in ‘Toplumsal Yaygınlaşma’ hedeflerine ulaşmasında kritik bir rol oynadı.
Ekim 2025’in sonu itibarıyla hazırlık ve hackathon uygulama aşamalarını geride bırakan Peace4All projesi, etkinliğe katılan 8 takıma, projelerini geliştirebilmeleri amacıyla danışma kurulu üyeleri ve gönüllü mentorlar tarafından atölyeler düzenlenerek eğitimler verilmesiyle devam edecek ve Mart 2026’da takımların, projelerinin son hâlini ilgili yatırımcılara ve olası işbirliği yapacak paydaşlara sunabilecekleri bir ilerleme sunumu ile sona erecektir.
EUPeace Çukurova Üniversitesi yaşayan laboratuvarı projesi olarak planlanan Peace4All, gençlerin üretken enerjisini yerel paydaşlarla buluşturarak barış, adalet, kapsayıcılık ve sürdürülebilirliği merkeze alan kalıcı bir etki oluşturmayı hedefliyor.